Ibu Ini Kongsi Kenapa Penting Tukar Botol Susu Anak Untuk Elak Bakteria Punca Masalah Penghadaman

Bila kali terakhir anda tukar botol susu anak? Penting bagi ibu untuk kerap tukarnya bagi elak jangkitan bakteria punca masalah penghadaman anak.

Menyedari kepentingan menukar botol susu anak untuk mengelakkan anak mendapat jangkitan bakteria yang jadi punca pelbagai penyakit maka Puan Yatie Eimraberkongsikan cara yang dia praktikkan supaya tidak terlupa menukar botol susu anaknya.

Saya memang sengaja tunggu bulan Januari untuk tukar botol baru supaya senang nak ingat. Cuma perlu tukar botol lagi bulan Julai nanti lak.

Ni cara saya gunakan supaya mudah ingat waktu tukar botol susu. Manalah tahu kot² ada mak² kat luar sana nak guna cara ni.. Bolehlah praktikkan kalau rasa serasi..

pilih botol susu anak, botol susu bayi, tip botol susu bayi, cara pilih botol susu bayi, tempoh hayat botol susu bayi, kekerapan tukar botol bayi

Tempoh tukar botol untuk anak bawah setahun (3,4,5)

  • Umur 3 bulan (tempoh 3 bulan) :

3 bulan pertama ni sangat penting. Perut bayi masih tak matang & sangat sensitif sebab tu saya tukar dalam masa 3 bulan je untuk elakkan masalah kebocoran bahan kimia, dsbnya. Kuantiti susu yang diminum pun makin banyak, memang sesuai sangatlah tukar puting & botol susu yang bersesuaian.

  • Umur 7 bulan (tempoh 4 bulan) :

Sesetengah ibu tukar botol bila anak masuk 6 bulan. Tapi saya lebih suka tukar botol bila anak masuk 7 bulan (puting tetap perlu ditukar 2-3 bulan sekali). Sebabnya masa 6 bulan bayi akan diperkenalkan dengan makanan pejal & perlu gak minum air masak. Masa ni bayi pun akan excited rasa/makan benda baru, jadi susu pun taklah minum banyak sangat. Bila masuk 7 bulan ni, biasanya bayi dah pandai makan, badan pun cepat membesar & pengambilan susu pun bertambah gak seiring pembesaran bayi.

  • Umur 12 bulan (tempoh 5 bulan) :

Bila anak dah makin besar ni, bolehlah tukar botol lama sikit. Anak dah pandai makan macam² ni taklah kerap sangat menyusu macam awal² dulu. Botol pun taklah cepat sangat lusuh..

Tempoh tukar botol anak setahun++ (6 bulan)

Bila anak dah setahun lebih, lagi senang ingat tempoh penggunaan botol susu ikut bulan dalam sistem kalender Jan-Jun & Julai-Dis.

Jangka hayat Botol Susu Plastik Bebas BPA

Walaupun tempoh yang disyorkan untuk penggunaan botol susu plastik bebas BPA ni 3-6 bulan, mak² perlu alert & mungkin perlu tukar lebih awal bergantung pada

  1. Kekerapan penggunaan – Lebih kerap & lama guna botol susu menyebabkan warna botol berubah kekuningan/lusuh.
  2. Cara cuci & bersihkan botol – Walaupun penggunaan berus botol yang lembut, tetapi lama-kelamaan menyebabkan kesan calar pada botol & mudahkan bakteria membiak. Lagi² jika bahagian dalam botol tak dibersihkan dengan baik & selalu biarkan sisa susu berkerak.
  3. Cara penyimpanan – Botol susu yang disimpan jika tak dikeringkan dengan sempurna, lembap & tertutup bukan sahaja jadi medium pembiakan kuman tetapi jugak menyebabkan botol berbau.
  4. Cara penjagaan – Walaupun botol susu diperbuat daripada plastik PP & dilabel selamat, ia tak boleh dibiarkan terkena cahaya matahari/haba yang panas dalam tempoh yang lama (seperti ditinggalkan dalam kereta atau tempat simpan botol kena cahaya matahari secara langsung). Suhu panas melebihi 100°c ketika pensterilan (samada rebus atau guna alat khas) akan menyebabkan kualiti/ketahanan botol plastik merosot.

Bagi Puting Susu, Rasanya Semua Dah Sedia Maklum Perlu Ganti Baru Setiap 2-3 Bulan Atau Jika Dah Koyak/Retak/Nipis & Tak Anjal.

Bilangan Botol Susu Yang Diperlukan

Masa bawa anak jumpa pakar pediatrik tak lama dulu, doktor ada terangkan bayi yang menyusu botol perlu ada sekurang²nya 5 botol susu untuk kegunaan harian. Setiap botol disyorkan sekali sahaja penggunaannya dalam sehari. Kalau anak jenis kuat & kerap menyusu, lebih banyak la botol diperlukan. Kalau anak ada masalah penghadaman/pencernaan lagi la kena jaga bab botol ni..

Pilihan Jenis Botol Susu

Bila kena beli banyak botol susu ni, mesti ada mak² garu kepala yang tak gatal. Harga botol susu plastik murah tapi perlu diganti setiap 3-6 bulan. Botol susu kaca & stainless steel pulak walaupun tahan lama & tak perlu diganti kerap, tapi pening jugak kepala kalau nak beli sampai 4-5 botol kan 

Tapi apa pun, setiap jenis botol tu ada kebaikan & keburukannya. Mak² buatlah pilihan bergantung pada keselesaan bayi, kesesuaian keadaan (penggunaan botol mana yang lebih praktikal) serta bajet anda.

pilih botol susu anak, botol susu bayi, tip botol susu bayi, cara pilih botol susu bayi, tempoh hayat botol susu bayi, kekerapan tukar botol bayi

Botol Susu Plastik

Pro ✔

  • Lebih murah
  • Lebih ringan & mudah dibawa
  • Lebih sesuai untuk kegunaan bayi yang baru belajar pegang botol
  • Tak mudah pecah

Con ❌

  • Mengandungi bahan kimia. Botol plastik bebas BPA juga tetap mempunyai bahan kimia estrogenik apabila lama terdedah kepada cahaya matahari/suhu yang tinggi
  • Mudah calar akibat penggunaan berus botol secara berterusan
  • Tak tahan lama & mudah rosak apabila kerap disteril/rebus.
  • Botol plastik menyerap bau

Botol kaca

Pro ✔

  • Selamat digunakan & tiada bahan kimia
  • Mudah dicuci & penggunaan berus tidak akan menyebabkan kesan calar
  • Tidak menyerap bau
  • Tidak perlu risau botol rosak akibat proses pensterilan/suhu tinggi
  • Tahan lama & tidak perlu kerap diganti

Con ❌

  • Harga yang lebih mahal
  • Lebih berat
  • Masih berisiko untuk retak/pecah jika terjatuh
  • Penggunaan botol jenis ini tidak sesuai bagi anak yang suka membaling objek

Botol stainless steel

Pro ✔

  • Selamat digunakan & tiada bahan kimia
  • Tidak menyerap bau
  • Botol tahan lasak & tak mudah rosak
  • Jangkahayat boleh menjangkau sehingga 5 tahun
  • Botol stainless steel dari jenis thermal mampu mengekalkan suhu panas/sejuk selama beberapa jam

Con ❌

  • Harga yang lebih mahal
  • Lebih berat berbanding botol plastik
  • Tidak dapat melihat kuantiti air susu dalam botol dari luar

Comments

comments

Reply