Ta’lim Cara Bonding Ustaz Ebit Lew Dengan Anak-Anaknya

Mesti ramai tak terfikir ta’lim pun boleh jadi salah satu cara bonding dengan anak-anak. Ta’lim bermaksud mengajarkan atau memberitahu sesuatu kepada yang belum tahu. Ya, itu salah satu daripada tanggungjawab seorang ayah kepada anak-anaknya.

Anak-anak yang masih belum tahu apa-apa wajar diberitahu tentang perkara yang baik-baik kerana ia penting dalam proses pembentukan akhlak mereka. Jadi pentingnya untuk para ayah memperuntukkan satu waktu khusus untuk dia bercerita, berbual, bergurau dan dalam masa yang sama menyampaikan ilmu kepada anak-anak.

Walaupun sibuk sebagai pendakwah yang mempunyai jadual yang sangat ketat, tetapi ia bukan alasan untuk Ustaz Ebit Lew meluangkan masa membuat ta’lim dengan anak-anaknya yang masih kecil.

Beruntung sungguh empat orang anak-anaknya yang sentiasa mendengar kisah pengalaman si ayah yang mampu memberi kesan dalam diri mereka sehingga masing-masing berebut untuk menjadi daie/pendakwah bila besar nanti.

Baca seterusnya perkongsian Ustaz Ebit ketika sesi ta’lim bersama anak-anaknya.ta'lim ustaz ebit lew, cara ustaz ebit lew didik anak, rapatkan hubungan dengan anak, cara rapatkan hubungan dengan anak, ta'lim dengan anak-anak

Masa Ta’lim rumah. Anak saya tanya ayah, remaja yang ayah selalu jumpa tu tak sakit ke letak pin dekat hidung. Letak pin dekat kening..

Ayah tanya anak-anak tu… katanya sakit sangat… Tapi ayah pesan diaorang suh jaga solat. Bila jaga solat Allah jaga kita..

Anak ayah yang kecil seorang ni nak jadi apa? Nak jadi doktor ayah…bagus nak..doktor tu kerja ubati sakit orang. Allah suka..lagi Allah suka doktor daie..

Dia pun ulang doktor daie. Doktor ubati sakit..selamatkan orang di dunia..daie nak bawa ramai-ramai orang masuk syurga selamanya..walau jadi doktor kita risau nak hidupkan Islam..

Yang lelaki ni nak jadi apa..katanya hari tu belum pandai baca. Sekarang dah pandai baca. Mengaji tak pandai sangat lagi ayah camne. Tengah belajar lagi..

Solat Tu Paling Penting!

Takper anak. Ayah dulu belajar dah lewat. Tapi yang utama kita kenal Allah. Sahabat rhum dulu mereka belajar iman kemudian belajar Al-Quran..solat boleh belajar. Al-Quran boleh belajar. Semua boleh belajar. Tapi paling utama kenal Allah..niat kita berusaha dekat pada Allah. Jaga solat. Rajin baca dan fahamkan Al-Quran..dakwah orang lain kepada Allah. Bawa akhlak yang mulia..

Masa Ta’lim baca kisah Aisyah ra beri sedekah 100 ribu dirham. Letak dalam cupak. Sebelum Maghrib habis sedekah..

Ayah,nanti nak ikut ayah bagi makan pada orang miskin dan anak yatim malam-malam yer..boleh anakku..itulah sunnah Nabi saw. Nabi saw tolong Bilal ra 3 malam. Abu bakr ra. Saidina Umar ra selalu berjalan malam. Cari orang miskin orang susah. Orang sesat. Itulah Islam. Akhlak..

Kita kena ada fikir agama. Sayang agama. Berjuang untuk agama..

Pesan Pada Anak…

Ayah, qadeejah sayang ayah..ayah, rayyan sayang ayah….ayah,safiyyah sayang ayah..seorang demi seorang peluk saya. Cium saya. Sebak mereka kata rindu sangat kat ayah..saya sebak menangis. Sebab saya lagi rindu mereka..Saya dukung keempat empat sekali. Bidadari saya jeling jer..tunggu kena dukung..hehe..sekejap yer sayang bidadariku..itu yang paling rindu..

Tadah Tangan Dan Doa. Ya Allah Betapa Diriku Sayang Anugerahmu Ini. Sayangilah Bidadari Dan 4 Anakku Ini. Berilah Hati Mereka Cinta Dan Rindu Untuk BertemuMu Ya Allah. Dan Biarlah Seluruh Hidup Mereka Untuk Itu. Dan Mati Untuk Itu. Kecintaan Dalam Hati UntukMu. Janganlah Jadikan Mereka Hamba Duit, Hamba Kuasa,Hamba Gila Dunia. Tapi Jadikan Mereka HambaMu..

Anak yang kecil 2 tahun sibuk main melompat sana sini. Tapi biasalah anak-anak. Saya bahagia tengok anak bermain, menjerit, melompat dan berlari. Kerana saya berdoa mereka bakal daie masa besar nanti insyaAllah.

Pesan pada anak kita. Ayah mungkin mati malam ini. Tapi bahagia dalam hati ayah bila anak ayah jadi daie. Sibuk buat dakwah. Tak terkenal masuk tv takper. Tapi jadi daie yang sentiasa mencari manusia yang jauh bawa dekat pada Allah. Bergerak dari kampung ke kampung. Masuk ke pedalaman,cari orang miskin anak yatim..sehingga tiba hari itu. Kita menemui Rabb…Ya Allah hidupkanlah Talim dalam setiap rumah di Malaysia dan seluruh dunia.

Sumber: Ebit Lew

Comments

comments

Reply