no comments

Doktor Kongsikan 5 Makanan Wajib Ada Di Dapur Untuk Bantu Prestasi Otak Anak

Setiap mak ayah pasti mahukan yang terbaik buat anak-anak.Salah satunya termasuklah mengambil berat mengenai pemakananan yang boleh meningkatkan prestasi otak mereka agar menjadi anak yang cerdas dan cergas.

Bila jadi mak ayah, janganlah sebarang je bagi anak makan benda yang bukan-bukan seperti makanan manis-manis,makanan ringan, makanan segera, makanan berproses dan sebagainya.Ini kerana pemilihan makanan untuk anak-anak ini sangatlah penting,ia akan menjadi darah daging dan mampu memberi kesan pada perkembangan otak mereka nanti.

Perkongsian oleh Dr Taufiq Razif wajar dijadikan panduan buat mak ayah semua.makanan untuk perkembangan otak anak, makanan untuk otak anak, makanan bagus untuk otak, makanan bantu prestasi otak anak

5 Makanan Terbaik Yang Kena Ada Di Dapur Untuk Tingkatkan Prestasi Otak Anak

Kadang-kadang saya tengok mak ayah bagi jajan kat anak bukan sebab nak bagi sangat tapi sebab keliru dan tak tahu nak bagi makan apa kat anak.

Takpe, slow-slow kita belajar bab makanan terbaik untuk anak ye. Makanan ni la nanti yang akan jadi darah daging anak kita sebab tu la pemilihan makanan pun akan bagi efek pada perkembangan otak si comel kita.
Ni antara 5 makanan terbaik yang kita boleh bagi kat anak kita.

1.Salmon

Memang salmon ni agak mahal tapi sebenarnya salmon ni antara sumber terhebat Omega 3 Fatty Acid ( DHA ) dan EPA yang membantu perkembangan dan fungsi otak si comel.

2.Telur

Nampak lekeh tapi sebenarnya telur ni antara sumber protein yang hebat. Kuning telur pula kaya dengan choline yang membantu perkembangan memori si comel.

3.Oat

Rasa oat ni tak ramai yang suka tapi kalau kita latih anak makan oat daripada kecil, memang sampai besar dia boleh terima. Tak sedap tu cuma persepsi je. Saya pun tengah latih anak saya makan oat. Dia bedal sorang je sepinggan oat sekarang ni!

Oat kaya dengan dengan tenaga untuk otak. Paling bagus kalau buat oat sebagai sarapan si comel kita supaya tenaga pertama yang otak si comel kita dapat nanti adalah daripada oat, bukannya daripada teh tarik yang penuh susu dan gula tu!

4.Sayur sayuran yang bervariasi

Penuhkan je peti ais rumah kita dengan sayuran seperti tomato, lobak, bayam dan lain-lain. Biasanya sayuran yang berwarna camni banyak antioksidan yang membuatkan otak si comel kita kuat dan sihat. Antioksidan ni jugak boleh mengurangkan risiko kanser pada anak-anak kita juga. Kenapa nak penuhkan peti ais dengan hotdog, jajan dan nugget yang memang terbukti merbahaya pada otak si anak kan?

5.Susu dan Yogurt

Kedua sumber makanan ni kaya dengan protein dan vitamin B. Sangat penting untuk pertumbuhan tisu otak, neurotransmitter dan enzim. Cuma kena hati-hati sikit bab yogurt. Banyak yogurt sekarang tak berapa nak asli dah. Banyak yang tambah gula. Tu yang rasa manis melampau-lampau tu.

Tolong ajar info ni pada keluarga dan pasangan masing-masing ye. Benda ni kalau diamalkan, kesan baiknya boleh dilihat sampai tua pada anak-anak kita. InsyaAllah!

Sumber: Taufiq Razif

Comments

comments